tisdag 1 mars 2011

Klockrent

I morse ringde det före nio.
En andfådd och angelägen kille presenterar sig som Mattias Ett eller annat.
-Är det Christina jag pratar med?
-Ja.
-Va bra,då har jag kommit rätt!
Mattias drar efter andan.
Det gör jag också.
Väntar.
Sen börjar det.

Mattias beskriver "de osannolika fördelarna" med en viss Ipad i någon slags förening med Telenor.
Och det är här som det börjar brista i vår kommunikation.
Jag: Vill du sälja något?
Mattias:...om jag bara får prata till punkt...
Jag: Mattias, hör du mig?
Mattias:...som jag vill att du ska veta...
Jag: Du vill sälja något?
Mattias:...vi kan säga så här, Christina, att jag sitter på ett....
Jag: Var sitter du, Mattias?
Mattias: ...jag sitter på ett klockrent erbjudande!

Pratar han i koder?
Är han tagen som gisslan?
Ett Klockrent Erbjudande?
Är det lokalpuben Gyllene Suggan som bytt namn och målgrupp?
Vill Mattias ha sällskap eller pengar?

Oavsett vad Mattias råkat ut för,kan det vara rätt att bekräfta honom där han är.
Jag: Du sitter på ett klockrent erbjudande?
Mattias: Ja just det!
Jag: Fortsätt med det, Mattias!
Jag låter positiv. Stöttande.

Kanske är det ett misstag.
Föregrep jag, en, för honom, nödvändig inre process?
Vi börjar glida ifrån varandra.

Mattias:...men jag förstår inte?
Jag: Vad är det du inte förstår?
Mattias:...varför du låter så tveksam, Christina? Är det IPad som gör dig tveksam eller är det Telenor?
Jag: Det är du, Mattias.
Mattias: Va?
Jag: Det är du, Mattias, som gör mig tveksam.
Mattias: Varför det?
Jag: För att du låter som en försäljare.
Där upphör samtalet.
Det är inte jag som lägger på luren.

Vad hände med Mattias?
Blev han tystad av kidnappare?
Personalen på Gyllene Suggan?
Hur ska jag få veta?

1 kommentar:

  1. oj..
    Du är klockren i ditt samtal !
    Förhoppningsvis så insåg han att han kanske skulle ta några djupa andetag och gå ut i luften en stund istället - om han nu inte var kidnappad, det återstår att se i tidningarna åren framöver. :)

    SvaraRadera