lördag 14 augusti 2010

Aktuellt klockan 21.00?
Nej, tydligen inte.
Rapport kanske?
Inte det heller.
Har de bytt kanal nu igen?
Nej.
Inga nyheter i tv kl 21.00
Varför inte det nu då?
Är det antikt att ha nyheter på bestämda tider?
Vad är de rädda för?
Att vi ska sluta zappa?
Att vi ska tappa sugen?

Min käpphäst P1 har tappat sug och gnista och är snart en fullfjädrad skvalkanal.
Jag skulle vilja höra ett radioprogram i realtid, från början till slut.
Det är liksom det som är radio.
Inte fragment av program och inte femtio gånger under flera dygn innan det ska sändas.
Jag vet att jag kan ladda hem.
Jag vet att jag med hjälp av internet och telefoner kan sätta mig i förbindelse med personalen på Sveriges Radio.
Men jag vill inte.
Jag vill bara ha den informationen som finns i programmen.
I realtid och gärna bara en gång.
Det är det som är poängen med radio.

"...du vet väl om att du också kan klicka på..."

Om jag skulle ridas av en besynnerlig drift att titta på bilder tagna inifrån radiostudion, så vet jag att jag kan gå in på SR:s hemsida och samtidigt klicka mig fram till samtliga medarbetares porträttbilder, musiksmak, favoritrecept, grilltips och tandstatus.
Jag vet det.
Men jag vill inte.

Vill inte mjölka ur varje liten sänd sekund, vill inte betrakta allt som sägs som en händelse, vägrar kommentera, kommunicera med hela redaktionen, masturbera massmedia in i minsta häpnadsväckande detalj, jag vill bara höra ett program i realtid och på det programmets utsatta sändningstid, inte mer.

Sardinen vill att burken öppnas mot havet.

5 kommentarer:

  1. Mmm... Man känner sig som en tant när man stör sig på att de har jinglar för sina nästa inslag i Studio 1, "i nästa timme kommer vi..." ibland är de längre än själva inslaget...

    det är fint att vara tant!

    SvaraRadera
  2. Jag önskar nästan att de hade någon form av hemsida. Så man kunde gå in och läsa informationen där och slapp höra den i radio.

    SvaraRadera
  3. "Sardinen vill att burken öppnas mot havet." ♥ A

    SvaraRadera
  4. Det var en väldigt bra spelning i fredags, bäst på hela festivalen. Men alldeles för kort.

    SvaraRadera
  5. Tack för en fantastisk spelning på Ögir i fredags! Jag hoppas att jag snart får höra dig live igen.

    SvaraRadera