onsdag 5 maj 2010

Vårdcentralen Majorna har försökt gömma sig nere i Fiskhamnen.
Ändå är vi rätt många som hittar dit, så det står väl inte på förrän de försvinner någon annanstans.
Det är mycket länge sen man kunde ringa dem.

Idag är jag där, en mycket gammal man med rullator har också tagit sig ända fram och upp till 6:e våningen, i en anonym byggnad, som för tankarna till något ur milleniumtrilogin.

Den Gamle är andfådd och har svårt med balansen och tydligen också med hörseln.
I receptionen sitter en Ung Man.
Den Gamle säger:
-Jag vill beställa en tid.
Ung Man svarar:
-Du kan beställa tid eller komma på Drop In.
Den Gamle:
-Va?
Ung Man:
-Du kan beställa tid eller komma på....vi har DROP IN OCKSÅ!
Den Gamle:
-Jag vill beställa en tid.
Ung Man:
-Då är det nästan bättre att de ringer dig.
Den Gamle:
-Va?
Ung man:
-Vi har så mycket folk här.
Den Gamle:
-Jaså?
Ung man:
- Ja.
Den Gamle:
-Ja, jag skulle beställa TID.
Ung man:
-Då är nog det bättre att de ringer hem till dig.
Den Gamle:
-Vilka då?
Ung man:
-Ja...den som du ska prata med.
Den Gamle:
-Va?

Här lämnar jag männen.
Det finns en sannolikhet att de står kvar i exakt samma position ännu.
Den sannolikheten tycks mig större än att Den Gamle lyckas beställa en tid på Vårdcentralen i Majorna.
Imponerande att han tog sig till receptionen i alla fall.
Han är nog frisk.
Jag önskar honom ett långt och lyckligt liv.

1 kommentar:

  1. Bedrövligt, det kunde vara en typisk filmscen av Roy Andersson

    SvaraRadera