fredag 21 maj 2010

Håll avståndet. Fortsätt framåt!

Håll avståndet. Fortsätt framåt!

Så står det på de roterande glasdörrarna i det stora köpcentret.
Det gäller livet.
Att vi inte kan lära oss hålla avstånd.
Att vi inte ska glömma att fortsätta framåt.
Idag behövde jag köpa en flaska Vademecum.
Ägnade förmiddagen åt att försöka tänka ut var man kan tänkas köpa en sån flaska.
Om det fortfarande säljs?
Vademecum.Det är latin och betyder väl ungefär "Kom med mig?"
Om det är den vetskapen som gör mig generad vet jag inte men jag är generad inför mitt inköp. Vill inte fråga någon.Vill inte verka antik och akterseglad. Vill vara inkognito.
Är det också latin?
Smög in i den gigantiska affären, där precis allting finns.
Förutom alla varianter av livsmedel och hushållsartiklar finns också hyllmetrar med sexhundra sorters tandkräm.Fotkräm. Krämer för kropp och själ, hallonkrämer, hudkrämer, krämer För Honom, krämer För Henne, krämer att ta bort krämer med, vätskor,flaskor, burkar, påsar, små jävla snoddar, klämmor,såpor, tvålar, balsam, schampo, lotion, sprayer,Listerine total dental mental care, profylax,after during cleaning all including meaning SB tusen turbo plus allt.
Allt utom Vademecum.
Jag håller avståndet. Fortsätter framåt.
Det gör inte två plitar, som tar tillfället i akt och försöker fostra en fånge som är där och socialtränar i kassakön.
Jag har mycket liten erfarenhet av plitar. Mest fragment från svenska B-filmer där håglösa och frustrerade män med skitigt hår är elaka mot fångar. De här plitarna var som hämtade ur en sån film. De ville markera för fången, kassörskan och oss andra att de minsann inte var fångar utan plitar. Därigenom visade de också tydligt vem som var fånge.De fällde tråkiga kommentarer om killen, om att han gjorde fel i kassakön. Det verkade viktigt att vi alla skulle höra det.
Generad. Men inte fånge. Inte plit.
Håller avståndet. Fortsätter framåt.
Hittar Vademecum.
Kom med mig.

1 kommentar:

  1. krämer att ta bort krämer med...visst är det en underlig värld vi lever i!?,) Tack för underbar läsning!/K

    SvaraRadera