fredag 26 mars 2010

Den lille havfruen.
Bronsstatyn, ni vet.
Nu lämnar hon Danmark.
Hon ska till Shanghai.
Jag förstår henne.
Det verkar både trist och tungt att vara en lille havfrue i brons.
Enformigt.
Danskarna rasar. Skorrar.
De tycker att hon ska stanna hemma.
Det verkar vara ett danskt drag detta, att människor och nationalmonument ska stanna där de hör hemma.
Utom när det gäller Irakinvasioner eller Afghanistankrig, då måste man vara där.
Hörde en talesperson för motståndarna till havfruens kinaresa i P1.
Han var ilsken.
"Ett verk ska ikke tas ur sitt sammanhang, skrek han.
"Det är kränkande för verket!"

Jag tror inte att havfruen blir kränkt av att röra lite på sig.
Hon kommer hem igen i november. Lite mer erfaren.
Jag tänker att det borde finnas ett ordspråk som passar in här.
Genast kommer jag på det med berget och Muhammed.
Men det slår jag ur hågen.
Slår inte in öppna dörrar.
Undrar bara om inte havfruen skulle göra sig i en rondell?

1 kommentar:

  1. Dessutom tror jag det kan vara farligt att använda sig av några som helst islamska religösa symboler för den som inte har den tron. Personligen avstår jag från att använda kristna symboler med för det finns ju så ilskna fundamentalister även inom den kristna sekten.

    SvaraRadera